السبت، يوليو ٢١، ٢٠٠٧

عن الفساد في مصر حدث ولا حرج

الفساد في بلدنا مصر المحروسه اصبح شيء معتاد يعني الذمم الخربانه عندنا شيء عاد ي جدا وانا هاتكلم اليوم عن الرشاوي اللي يسموها اس الفساد لانك لا تستطيع تقضي لك اي مصلحه في اي ديوان للحكومة الا اذا دفعت المعلوم والمعلوم ده اصبح علي ايامنا السوده كبير يعني الموظف لازم ياخد مبلغ كبير علشان يخلص مصلحتك وانت ياولداه ساقط في وسط هدومك ومكسوف تدفع قدام الناس وهوه البعيدعينه فاجرة يقوللك ماتدفع ياساتاذ علشان تمشي ولا انت عايز تباتدي اسمها الرشوة الماديه وفي رشوه تانيه يقولوا عليها مجاملات وانا اسميها رشوة معنوية يعني ايه الكلام ده اقولك لما يروح واحد من عليه القوم لمصلحة حكومية يقضي فيها مصلحته تلاقي الموظفين اصبح عندهم نشاط وكل واحد عاوز يخلص مصلحته بسرعه وبعدين يقول له ابني او اخويا عايز يتوظف في المصلحه الفلانية يجي الشخصية الكبيرة دي يديله كارت توصية لفلان بك اللي في المصلحه المطلون التعيين فيها ويتم تعين قريب الموظف او مثلا انا شفت يعيني رأسي في مصلحة الشهر العقاري واحد شخصية من بتوع الامن عنده طلب عاوز يسجله في الشهر العقاري والطلب ده قرب يسقط لانه ما عملش ليه امتداد في الميعاد وصدقني المدير العام بجلالة قدره وكان بالمناسبة واحدة ست كانت مش عارفه تعمل ايه ولا ايه ولما طلبت منها اني اتقدم بشكوي ضد احدي الموظفات لانها متعنته في عملها معاي وان انا لي سنتيت علشان اسجل حته ورقه ومش عارف قالت بالحرف الواحد انا مش فاضية لك انا لازم اخلص موضوع البيه او والباشا هل عندنا احنا حاجة اسمها عدل او معامله الناس المعامله الكريمة بالطبع لا يعني من الاخر اذا كنت عاوز تخلص لك مصالح في دواوين الحكومة لازم يكون معاك مال قارون وعندك صبر ايوب وعمر سيدنا نوح او تكون من اصحاب الحظوة وانك ليك عازة في البلد دي يعني لازم حضرتك تكون ذو منصب وجاه واذا كنت من اصحاب المناصب الواطيه فمنه العوض وعليه العوض وقل علي نفسك السلام

ليست هناك تعليقات: